De hoogsensitieve werknemer (boek)

De hoogsensitieve werknemerIn 2015 verscheen van mijn hand het boek De hoogsensitieve werknemer. Het boek is inmiddels alleen nog antiquarisch en in bibliotheken te verkrijgen.

In het kader van mijn werk heb ik interviews gegeven voor o.a. Het Parool, BNR Nieuwsradio, Intermediair, Libelle en Elsevier.

Waar gaat het boek De hoogsensitieve werknemer over?

Hoogsensitiviteit is een eigenschap die voorkomt bij 1 op de 5 mensen. Een hoogsensitief persoon verwerkt informatie op een meer diepgaande manier. (Lees hier meer over de wetenschappelijke onderbouwing van hoogsensitiviteit.)

Hoogsensitieve personen kunnen veel voor een organisatie betekenen. Ze zijn dikwijls empathisch, perfectionistisch en creatief en ze zien snel kansen en knelpunten. Maar ze kunnen óók sneller overprikkeld raken in de hectiek op de werkvloer. En dat leidt weer tot stress, verlies van productiviteit en verzuim.

Het boek De hoogsensitieve werknemer bevat nuchtere en praktische tips voor medewerkers, managers, en hr-professionals. Het laat zien wat organisaties kunnen doen om een omgeving te creëren waarin alle medewerkers – hoogsensitief of niet – optimaal kunnen presteren.

Wat zeggen lezers over het boek?

“Een heel fijn boek van Pieter Offermans als je meer wilt weten over HSP en werk. Het is lekker vlot geschreven en bevat veel goede tips. Ideaal als je worstelt met je hoogsensitiviteit op het werk.”

– Maaike Kruijsen, HSP coach

“De auteur heeft een prettig leesbaar boek geschreven met nuttige informatie en tips voor zowel hoogsensitieve werknemers (HSW) zelf als belangstellende leidinggevenden, HR-adviseurs en Arbo medewerkers.”

– Gemma Geertshuis, recensie voor website Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV)

De hoogsensitieve werknemer biedt een aantal zinnige stappen die organisaties eenvoudig kunnen zetten om het rendement van hun hoog sensitieve medewerkers te verhogen. (…) De hoogsensitieve werknemer is een vlot geschreven en goed opgebouwd boek, dat zich primair richt op managers en hr-adviseurs van grotere organisaties.”

– Esther Backbier, zelfstandig ontwerper, adviseur en leerprocesbegeleider bij Werken aan Leren

“Pieter Offermans maakt in zijn handleiding De hoogsensitieve werknemer een opsomming van niet-HSP-compatibele ruimtes, en dat blijken er nogal wat te zijn: open spaces (kantoortuinen), gebrek aan psychologische privacy, negatieve effecten van de akoestische omgeving… Allemaal hebben ze de factor lawaai als gemene deler.”

– Prof. dr. Elke van Hoof in haar boek Hoogsensitief (LannooCampus, 2016)

“Pieter Offermans geeft in zijn boek De hoogsensitieve werknemer veel praktische tips. Hij belicht hoe organisaties een beter rendement kunnen halen uit hun hoogsensitieve werknemers. Hoewel dit boek gericht is op organisaties, bevat het voor jou als medewerker ook praktische tips.”

– Eveline Baar in haar boek Sterk voelen op het werk (Scrivo Media, 2017)

Het boek is een absolute aanrader! Een heldere uiteenzetting met concrete voorbeelden onderbouwd door theorie. De theorie overheerst niet, maar maakt het inzichtelijk en is daarom m.i. voor een breed publiek toegankelijk.” ★★★★★

– Marlou Wigman, recensie op Bol.com

“Zoek je een ingang voor je gesprek? In het boek De hoogsensitieve werknemer belicht Pieter Offermans hoe organisaties hun hoogsensitieve werknemers het beste kunnen inzetten. (…) Het kan je helpen het organisatieperspectief te begrijpen om de juiste insteek voor je gesprek te kiezen.”

– Eveline Baar in haar boek Sterk voelen op het werk (Scrivo Media, 2017)

Duidelijk boek voor werkgevers & werknemers. Een helder boek met veel handvatten voor werkgevers hoe zij de kwaliteiten van hoogsensitieve medewerkers kunnen stimuleren. Voor hoogsensitieve medewerkers geeft het boek voldoende onderbouwde argumenten om het gesprek met zijn of haar werkgever aan te gaan over wat hij of zij nodig heeft om optimaal te functioneren. Daarbij bevat het boek een heldere en met onderzoek onderbouwde uiteenzetting over de gevolgen van kantoortuinen. Een praktisch boek dat ik veel aan mijn cliënten en werkgevers aanraad.” ★★★★

– Saskia Klaaysen, recensie op Bol.com

“Heel fijn dat er een boek is die de hoogsensitieve werknemer en zijn werkgever/leidinggevende/hr-professional helpt om de werkplek beter af te stemmen op de hoogsensitieve eigenschap. Dit is een goed leesbaar praktisch boekje. Als hoogsensitieve medewerker en coach/counsellor van hoogsensitieven herken ik veel van de informatie in het boek.” ★★★★★

– Maria Schreuders, recensie op Bol.com

“Alhoewel De Hoogsensitieve Werknemer voor managers en HR-adviseurs bedoeld is, is het wat mij betreft voor iedere (potentiële) hoogsensitieve werknemer een MUST HAVE, aangezien in dit boek heel duidelijk omschreven wordt waar hoogsensitieve personen mee te maken kunnen krijgen tijdens het verrichten van hun werkzaamheden indien er geen rekening gehouden wordt met hun hoogsensitiviteit.” ★★★★★

– Donjana, recensie op Bol.com

Ik ben heel blij met de komst van dit boek. Het geeft hoogsensitieve mensen heel praktische tips wat je ook zelf kunt doen om minder last en meer profijt op je werk te hebben van deze an sich prachtige eigenschap. Als coach voor hoogbegaafde volwassenen begeleid ik velen van hen ook in het beter omgaan met hun hoogsensitiviteit. Misschien raar, maar wat ik ook erg fijn vind, is dat het door een man geschreven is. Bijna alles in de wereld van hoogsensitiviteit is door vrouwen geschreven en wordt naar mijn mening vaak te ‘zweverig’. Dit boek is dat niet. Pieter beschrijft in heldere taal de wetenschappelijke onderbouwing van hoogsensitiviteit en spoort werkgevers aan hun hoogsensitieve werknemers in hun kracht te zetten en optimaal gebruik te maken van hun specifieke talenten.”

– Rianne van de Ven, coach voor hoogbegaafde volwassenen

Een helder, inzichtelijk en praktisch boekje, prettig leesbaar geschreven en goed onderbouwd. Zeker aan te raden voor zowel werkgever als werknemer en andere beroepsmatig geïnteresseerden in het onderwerp hoogsensitiviteit. Eindelijk passen bij mij de puzzelstukjes in elkaar door de herkenbaarheid en de inzichten die ik mede dankzij dit boekje heb gekregen.” ★★★★★

– DHeld, recensie op Bol.com

“Al met al een zeer nuttig boekje voor de omgang met een groep medewerkers, die toch een op vijf van het personeelsbestand uitmaakt. Hier mag dringend meer aandacht aan besteed worden.” ★★★★

– Hugo Demets, recensie op Goodreads.com

Dit boek geeft op zakelijke wijze inzicht in zowel de kwaliteiten als de benodigdheden. Omdat hoogsensitieve werknemers vaak worstelen met teveel prikkels en informatie, gaat het boek toch vooral ook over het oplossen daarvan door de werkgever en wat strategieën voor de individuele werknemer. Overigens gedijen ook andere werknemers daar beter bij. Persoonlijk had ik nog wel iets meer uitwerking van die waardevolle kwaliteiten gezien, zodat het allemaal weer in balans is. Dat verdienen zowel organisatie als werknemer. Relevant voor iedereen die zich met mensen en werk bezig houdt.” ★★★★

– Eloise, recensie op BookSpot.nl